Frøknekkebrød med urter

Namminam! Jeg elsker knekkebrød! Vi har alltid eggehviter til overs så jeg har prøvd å finne en måte å bruke dem på. Det viste seg at de egner seg veldig godt i knekkebrød- Siden det ikke er noe mel i disse hjelper eggehviten deigen  med å henge sammen. OG de gjør knekkisene ekstra sprø og knasende. Dessuten slipper jeg å lage eggehviteomelett hele tiden, noe jeg ofte ender opp med hvis jeg ikke gidder å gjøre noe særlig ut av eggehvitene som blir til overs når jeg lager smoothies eller majones. Vinn vinn! Favoritten for tiden er disse knekkebrødene med hjemmelaget leverpostei og agurk.

2 dl solsikkekjerner

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

2 klyper himalayasalt

1 ts tørket timian

1 ts tørket basilikum

1 ts tørket salvie

4 dl vann

3-4 eggehviter

Bløtlegg frøene i ca 4 dl vann. La det stå natten over (8-12 timer).

Når frøene har stått i bløt tilsetter du krydder og eggehviter. Bre i et tynt lag utover to stekeplater kledd med bakepapir.

Stekes på 150 grader i varmluftsovn. Etter 10 min tar du ut brettene og skjærer i ruter med et pizzahjul eller lignende. Stek videre til knekkebrødene er helt tørre, det tar ca 40 minutter.

Avkjøl på rist og oppbevar tørt i en kakeboks eller lignende.

One thought on “Frøknekkebrød med urter

Leave a Reply

