Omelett med løvetann og blåmuggost

Har du prøvd å spise løvetann? Jeg har lenge tenkt at jeg ville prøve det, den er jo overalt og inneholder masse bra næring. Men det er ikke så fristende å plukke fra en sprekk i asfalten eller langs en trafikkert vei. Så jeg vil anbefale å finne et rent og pent sted og plukke løvetannbladene derfra, en hage for eksempel.

Løvetann kan brukes omtrent som ruccula. Her har jeg brukt den i omelett

Oppskrift på omelett til 2 personer:

2 egg

2-3 eggehviter*

en neve løvetannblader

litt blåmuggost

salt og pepper etter smak

Bland egg i en bolle og ha i finhakket løvetann, salt og pepper.

Smelt smør i en stekepanne og ha over eggeblandingen. Sett på lokk og stek på svar varme til eggemassen har stivnet. Ha over smuldret ost og noen cherrytomater på slutten av steketiden.

Passer perfekt sammen med brenneslepesto (Oppskrift kommer) og en salat

*du kan fint bruke hele egg også men jeg har nesten alltid noen hviter til overs.

Leave a Reply

