Kraft

image

Kraft er noe av det mest næringsrike du kan få i deg. Ved å langtidskoke bein fra storfe, får, kylling, villt osv får du blant annet i deg kalsium, gelatin og kollagen. Det er bra for skjellettet, huden, fordøyelsen ++
God gammeldags supermat med andre ord.
Krafbein finner du i kjøttdisken eller du kan koke på rester av f.eks helstekt kylling eller lammelår. Dette er mat som ofte kastes og det er veldig synd. Å bruke hele dyret er gunstig både for miljøet og for oss, så det er bare å sette i gang!

Kraft grunnoppskrift :
1 kg kraftbein  (jeg fant bein fra økologisk storfe i kjøttdisken)
2,5 L vann
2-3 laurbærblad
Noen hele pepperkorn

Ha alt i en gryte med 2,5 L vann og kok opp. Bruk en skje til å ta bort skummet som legger seg øverst. Skru ned varmen til laveste temperatur og småkok under lokk i 12-24 timer. Jo lenger det koker jo mer næring får du. Hell på mer vann underveis hvis det trengs. Når det er ferdig å koke tar du gryten av platen og lar det kjøle seg ned. Sil kraften og oppbevar i kjøleskap. Hvis du har latt den koke lenge nok blir den til gelé når den er kald.

Hva bruker jeg kraften til? Supper, gryteretter, i wok, drikkebuljong…

Jeg lager den uten salt fordi babyer ikke skal ha så mye av det. Men jeg pleier å legge til salt i voksenporsjonene.

Advertisements

One thought on “Kraft

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s